ما را دنبال کنید:
image

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیت‌های بازاریابی می‌شود که از طریق بستری به نام اینترنت صورت می‌پذیرد. مشاغل از کانال‌های دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی خود استفاده می‌کنند.

یک دیجیتال مارکتر ممکن است بگوید که دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی درونگرا مفاهیم یکسانی دارند، اما در اصل تفاوت‌های جزئی در این دو وجود دارد.

نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌ها چیست؟

بازاریابی سنتی معمولا به این صورت است که تبلیغات به صورت چاپی، ارتباط تلفنی با مشتریان یا به صورت فیزیکی و حضوری انجام می‌شود، اما نقطه مقابل آن بازاریابی دیجیتال کاملا به صورت آنلاین و الکترونیکی رخ می‌دهد. این بدان معناست که شرکت‌ها و برندها امکانات بسیار بیشتری برای دسترسی به مشتریان بیشتر از جمله ایمیل، ویدئو، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو در اختیار دارند.

در تمام مراحل دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) آگاهی از برند حرف اول و آخر را می‌زند و یک اصل به شمار می‌آید. در دنیای آنلاین امروز، تمام کسب و کارها وب‌سایت دارند و داشتن وب‌سایت را از واجبات کسب و کار خود می‌دانند. حتی اگر وب‌سایت نداشته باشند، سعی می‌کنند تا در شبکه‌های اجتماعی یا دیگر کانال‌ها حضور پررنگی داشته باشند. محتوای دیجیتال و بازاریابی آن به قدری در میان کسب و کارها رایج است که اکنون مصرف کنندگان از کسب و کارها انتظار دارند تا یکی از ابزارها دیجیتال را در اختیار داشته باشند و بسیاری از کسب و کارها این ابزارها را راهی برای جلب اعتماد مشتری می‌دانند.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه در مورد اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای شرکت‌ها بگوییم، به عنوان یک مالک کسب و کار برای اینکه در بازار و در میان رقبا بتوانید خود را برجسته‌تر کنید، باید در پروسه استخدام خود به افراد ماهر در دیجیتال مارکتینگ اهمیت دهید و از ترفندها و علم دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار خود استفاده کنید.

تعریف هر کسب و کار از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به استفاده از تاکتیک‌ها و کانال‌های دیجیتالی متعدد برای ارتباط با مشتریانی که بیشتر اوقات خود را در بستر آنلاین می‌گذرانند، تعریف می‌شود. از خود وب‌سایت گرفته تا تمام کانال‌های آنلاین یک کسب و کار – تبلیغات دیجیتال، بازاریابی از طریق ایمیل، بروشورهای آنلاین و موارد دیگر – تاکتیک‌های بسیاری برای انجام وجود دارد که همه آنها زیر چتر “دیجیتال مارکتینگ” قرار می‌گیرند.

بهترین بازاریاب‌های دیجیتال به خوبی روی آنچه می‌خواهند در کمپین‌های دیجیتال انجام دهند و اهدافی که قرار است با مارکتینگ به آن برسند، واقف هستند. دیجیتال مارکترها بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود، می‌توانند از طریق کانال‌های رایگان و پولی که در اختیار دارند، اهداف خود را عملی کنند.

به عنوان مثال یک بازاریاب محتوایی در تیم دیجیتال مارکتینگ می‌تواند سراغ تهیه محتواهایی برای وبلاگ برود، که ثابت شده این کار در سال‌های اخیر بیشترین میزان جذب مخاطب را داشته است. دیجیتال مارکترها در شبکه‌های اجتماعی ممکن است سراغ تهیه پست‌هایی برای پیج کسب و کارها بروند، حتی برای تبلیغات در این پلتفرم‌ها نیز محتوا آماده کنند و در نهایت با انتشار محتوا به ارتقا پست‌های وبلاگ کمک کند. مارکترها در بخش ایمیل مارکتینک کمپین‌های ایمیلی تدوین و اجرا کنند و در آن کمپین از محصول و یا پروموشن‌های جدید به کاربران می‌گویند.

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد.

اما با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سالهای اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، استفاده گسترده از موبایل و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان، امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد. امروزه رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌ها جای خود را باز کرده و حتی دانشگاه‌های متعددی در جهان دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی را در سطح کارشناسی ارشد و در قالب  MBA دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌کنند.

تعریف بازاریابی دیجیتال

در مورد معنای دیجیتال مارکتینگ اتفاق‌نظر وجود ندارد. افراد مختلف اصطلاح دیجیتال مارکتینگ را به معانی متفاوتی به کار می‌گیرند. اما به نظر می‌رسد بیشتر کسانی که اصطلاح بازاریابی دیجیتال را به کار می‌برند، یکی از دو مفهوم زیر را مد نظر دارند:

دیجیتال مارکتینگ | رویکرد اول

در این رویکرد، معنی دیجیتال مارکتینگ را بر اساس معنای مارکتینگ تعریف می‌کنند.

به این شکل که می‌گویند: هر کاری در بازاریابی انجام می‌شود، اگر با ابزارهای دیجیتال انجام شود، بخشی از بازاریابی دیجیتالی است.

  • آیا تبلیغات بخشی از بازاریابی است؟ وقتی هست، پس تبلیغات با ابزارهای دیجیتال، بخشی از بازاریابی دیجیتال است.
  • آیا تحقیقات بازار بخشی از بازاریابی است؟ وقتی هست، پس تحقیقات بازار با ابزارهای دیجیتال، بخشی از بازاریابی دیجیتال است.
  • آیا بررسی رفتار مصرف کننده بخشی از بازاریابی است؟ وقتی هست، پس بررسی رفتار مصرف‌کننده با استفاده از ابزارهای دیجیتال، بخشی از بازاریابی دیجیتال است.

پس به طور کلی، اگر بخواهیم وظایف دیجیتال مارکتر را بشناسیم و بدانیم دیجیتال مارکتینگ شامل چیست، کافی است وظایف یک کارشناس بازاریابی را بررسی کنیم و همان کارها را با استفاده از ابزارهای دیجیتالی انجام دهیم.

اما این تنها رویکرد موجود برای مشخص کردن مفهوم دیجیتال مارکتینگ نیست. رویکرد دیگر این است که دیجیتال مارکتینگ را به عنوان مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌ها می‌شناسند. بسیاری از سایت های آموزش دیجیتال مارکتینگ، از جمله سایت HubSpot که از سایت های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب می‌شود، از این رویکرد استفاده می‌کنند:

دیجیتال مارکتینگ | رویکرد دوم

به جای این که بخواهیم از معنی دیجیتال مارکتینگ حرف بزنیم، کافی است ابزارها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ را فهرست کنیم. آن وقت می‌توانیم بگوییم: دیجیتال مارکتینگ یعنی همه این ابزارها و کارهایی که با این ابزارها انجام می‌شود.

با این روش، می‌شود گفت دیجیتال مارکتینگ یعنی تسلط بر مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌ها؛ از سئو و ایمیل مارکتینگ گرفته، تا استراتژی محتوا و استفاده از سوشال مدیا. از تبلیغات کلیکی و بازاریابی موبایلی گرفته، تا تولید محتوا و افیلیت مارکتینگ در فضای دیجیتال.

ما می‌کوشیم ترکیب دو تعریف را مد نظر قرار دهیم. چون این دو تعریف از بازاریابی دیجیتال، با یکدیگر تعارضی ندارند و می‌شود آن‌ها را کنار هم قرار داد. منابع متعددی هم به سراغ این نوع تعریف‌های ترکیبی رفته‌اند:

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال شامل همهٔ ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به شرطی که این فعالیت‌ها در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و …) انجام شوند.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

موارد زیر نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود یک دیجیتال مارکتر بر آن‌ها مسلط باشد:

  •   بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)] شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده[
  •   بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
  •   بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  •   بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  •   بازاریابی شبکه های اجتماعی  (Social Media Marketing)
  •   استراتژی محتوا (Content Strategy)
  •   تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
  •   اینفلوئنسر مارکتینگ   (Influencer Marketing)
  •   تبلیغات بنری (Banner Advertising) و تبلیغات همسان (Native Advertising)
  •   ایمیل مارکتینگ
  •   بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ )یا اصطلاح قدیمی آن: تبلیغات موبایلی(
  •   بازاریابی از طریق همکاری در فروش  (Affiliate Marketing)
  •   تولید محتوا
  •   بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

گاهی در فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به تبلیغات هدفمند و سفارشی شده (Targeted Advertising) و نیز تبلیغ همسان (Native Advertising) هم اشاره می‌شود.

اما با توجه به اینکه این دو عنوان، عملاً فراگیرتر هستند و هم‌رده با سایر موارد نیستند (می‌توانند سایر گزینه‌ها را هم پوشش دهند)، آنها را در فهرست بالا قرار ندادیم.

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

کل آنچه در سئو و یا بهینه سازی موتورهای جستجو انجام می‌شود برای “رتبه بندی” بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو است و در نتیجه میزان بازدید ارگانیک (یا رایگان) وب‌سایت شما افزایش می‌یابد. کانال‌هایی که از سئو بهره‌مند می‌شوند شامل وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و اینفوگرافیک‌ها می‌شوند.

برای اینکه رتبه وب‌سایت خود را افزایش دهید، چندین روش وجود دارد که همه در پروسه سئو قرار می‌گیرند. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • سئو داخلی یا On-page  این روش سئو به طور خاص بر روی تمام محتواهای وب‌سایت در تمام صفحات انجام می‌شود. با تحقیق روی کلمات کلیدی و میزان جستجوی آنها، می‌توانید به سؤالات خوانندگان پاسخ دهید و در صفحه نتایج جستجو (SERP)، رتبه بالاتری داشته باشید.
  • سئو خارجی یا Off-page  این نوع سئو بر روی کلیه فعالیت‌هایی تمرکز دارد که به جستجوهای خارج از سایت مربوط می‌شود. “چه چیزهایی خارج از وب‌سایت می‌تواند بر روی سئوی آن تأثیر بگذارد؟” این سؤالی است که به عنوان یک مدیر کسب و کار ممکن است بپرسید و پاسخ آن می‌تواند لینک سازی خارجی یا همان بک لینک باشد. میزان لینکی که می‌توانید از منتشر کنندگان محتوا دریافت کنید و “آتوریتی” وب‌سایت‌های منتشر کننده محتوا، می‌تواند بر میزان رتبه بندی شما بر روی کلمات کلیدی مهم تأثیر بگذارد. در این روش می‌توانید محتواهای جذابی تولید کنید و وب‌سایت‌های ناشر را به سمت محتوای خود جذب کنید تا بتوانید بک لینک‌هایی رایگانی به دست آوردید که تمام آنها برای رتبه گرفتن و سئوی وب‌سایت شما مفید هستند.
  • سئو تکنیکال یا فنی: این نوع سئو بر روی باطن وب‌سایت شما و نحوه کدگذاری صفحات شما متمرکز است. فشرده سازی تصاویر، داده‌های ساختار یافته و بهینه سازی فایل CSS همه اشکالات فنی هستند که می‌توانند سرعت بارگذاری وب‌سایت شما را افزایش دهند و این موضوع مهم‌ترین فاکتور در رتبه گرفتن وب‌سایت شما در نتایج جستجو به شمار می‌آید.

بازاریابی محتوا

این اصطلاح به معنای تولید و ترویج محتوا به منظور ایجاد آگاهی از برند، رشد ترافیک، افزایش لید و هدایت مشتری به سمت وب‌سایت می‌باشد. کانال‌هایی که می‌توانند در استراتژی بازاریابی محتوای شما نقش داشته باشند عبارت‌اند از:

  • پست‌های وبلاگ: استخدام تولید کننده محتوا و نوشتن و انتشار مقالات در وبلاگ به شما کمک می‌کند تا تخصص صنعت خود را به نمایش بگذارید و باعث ایجاد ترافیک از جستجوی ارگانیک برای تجارت خود شوید. در نهایت این کار به شما فرصت بیشتری می‌دهد تا بازدیدکنندگان وب‌سایت را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید و در نهایت لید را افزایش دهید. برای آشنایی بیشتر با مسیر شغلی محتوا می‌توانید به مقاله‌ی آن مراجعه کنید.
  • کتاب‌های الکترونیکی: کتاب‌های الکترونیکی محتواهای طولانی و مفیدی هستند که به آموزش بیشتر بازدید کنندگان وب‌سایت شما کمک می‌کنند. همچنین به شما این امکان را می‌دهند تا محتوایی برای افزایش اطلاعات مخاطب و مشتری ایجاد کنید، برای کسب و کار خود افزایش لید به وجود آورید و مشتریان را در سفر خرید خود هدایت کنید.
  • اینفوگرافی‌ها: گاهی اوقات، خوانندگان به دنبال تصویر هستند تا متن. اینفوگرافیک نوعی محتوای بصری است که به بازدیدکنندگان وب‌سایت کمک می‌کند تا به مفاهیمی که به دنبال آنها هستند دست پیدا کنند.

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

این روش باعث افزایش آگاهی از برند و همچنین ترویج محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی می‌شود، تا با کمک آن ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید و در نهایت لید را افزایش دهید. کانال‌هایی که می‌توانید در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید شامل موارد زیر می‌شود:

پرداخت به ازای کلیک (PPC)

PPC روشی برای هدایت ترافیک به وب‌سایت به ازای مبلغی است که بابت هر بار کلیک روی تبلیغ شما پرداخت می‌شود. یکی از رایج‌ترین روش‌ها در این روش بازاریابی دیجیتال، گوگل ادز است که به شما این امکان را می‌دهد که در صفحات ابتدایی نتایج جستجو تبلیغ خود را قرار دهید و به این ترتیب هدایت به سمت وب‌سایت را به ازای هر کلیک و پرداخت هزینه افزایش دهید. کانال‌های دیگری که می‌توانید در PPC استفاده کنید عبارت‌اند از:

  • تبلیغات پولی در فیس‌بوک: در این روش، کاربران می‌توانند ویدیو، پست تصویری یا نمایش اسلایدی، را منتشر کنند که فیس‌بوک آن را به فیدهای خبری افرادی قرار می‌دهد که محتوای آن و مخاطبان آن با محتوا و نوع مخاطبان شما همخوانی دارد و در یک راستا است.
  • کمپین‌های تبلیغاتی توییتر: در این روش، برای قرار گرفتن محتوا در بالای فید توییت‌ها هزینه پرداخت می‌شود و محتوای شما به مخاطبان بیشتری نشان داده می‌شود و همچنین می‌توانید سراغ تبلیغاتی بروید که پروفایل شما به مخاطبان نشان داده شود. همه اینها به هدف خاصی که شما از اجرای کمپین دارید مربوط می‌شود. این هدف می‌تواند ترافیک وب‌سایت، افزایش دنبال کنندگان در توییتر، اینگیجمنت بیشتر با حساب کاربری و حتی افزایش میزان دانلود اپلیکیشن باشد.
  • تبلیغات در لینکدین: در این روش، کاربران می‌توانند با توجه به صنعت و پیشینه خود، هزینه کنند تا مستقیماً به کاربران خاص در لینکدین پیام ارسال کنند.

افیلیت مارکتینگ

این نوعی تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن برای فروش محصولات یا خدمات شخص دیگری در وب‌سایت خود کمیسیون دریافت می‌کنید. کانال‌های بازاریابی وابسته به این روش شامل موارد زیر می‌شود:

  • قرار دادن ویدیوی تبلیغاتی در یوتیوب و کسب درآمد از آن.
  • اشتراک گذاری لینک افیلیت از حساب شبکه‌های اجتماعی و یا وب‌سایت خود.

تبلیغات نیتیو (Native)

تبلیغات نیتیو به تبلیغاتی اطلاق می‌شود که در درجه اول از طریق محتوا هدایت می‌شود و در کنار سایر مطالب غیر پرداختی در یک پلتفرم نمایش داده می‌شود. کسب و کارها در هر قسمت از وب‌سایت خود این تبلیغات را منتشر می‌کنند و معمولا پلتفرم‌هایی برای اینگونه تبلیغات وجود دارد.

اتوماسیون بازاریابی فروش

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری گفته می‌شود که در خدمت خودکار سازی عملیات کلی بازاریابی شما است. بسیاری از بخش‌های بازاریابی می‌توانند کارهای تکراری را تا به امروز به صورت دستی انجام می‌دادند، خودکار کنند، مانند:

  • ارسال ایمیل خبرنامه: اتوماسیون ایمیل تنها امکان ارسال اتوماسیون ایمیل خبرنامه را به شما نمی‌دهد. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا لیست مخاطبان خود را کوچک‌تر و بزرگ‌تر کنید، بنابراین خبرنامه شما تنها برای افرادی خاص ارسال می‌شود.
  • زمان بندی ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی: اگر می‌خواهید کسب و کار خود را در شبکه‌های اجتماعی برجسته کنید، باید به صورت مداوم پست منتشر کنید. این موضوع باعث می‌شود که ارسال دستی پست در شبکه‌ها کمی سخت شود. ابزارهای برنامه ریزی شبکه‌های اجتماعی محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، بنابراین می‌توانید زمان بیشتری را با تمرکز بر استراتژی محتوا صرف کنید.
  • چرخه افزایش لید: افزایش لید و تبدیل آن به مشتری، می‌تواند یک روند طولانی باشد. شما می‌توانید با ارسال نامه‌های الکترونیکی خاص و محتوای خاص، هنگامی که هدف خاصی برای خود تعیین می‌کنید، این فرآیند را خودکار کنید.
  • ردیابی و گزارش کمپین: کمپین‌های بازاریابی در هر شرکت ممکن است تعداد بالایی داشته باشند و شامل ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا، سئو صفحات وب، تماس‌های تلفنی و موارد دیگر باشند. اتوماسیون بازاریابی می‌تواند به شما کمک کند هر آنچه را که انجام می‌دهید، بر اساس کمپین مرتب کنید و سپس عملکرد آن کمپین را براساس پیشرفتی که همه این مؤلفه‌ها در طول زمان به دست می‌آورند، ردیابی کنید.

بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین عملی است که می‌توانید با استفاده از نشریات دیجیتال، وبلاگ‌ها و سایر وب‌سایت‌های مبتنی بر محتوا، انجام دهید. این روش تقریباً شبیه بازاریابی سنتی است، اما در فضای آنلاین صورت می‌پذیرد. کانال‌هایی که می‌توانید در بازاریابی آنلاین خود استفاده کنید عبارت‌اند از:

  • ارتباط خبرنگاران از طریق شبکه‌های اجتماعی: به عنوان مثال گفتگو با خبرنگاران در توییتر یک روش عالی برای ایجاد ارتباط با مطبوعات است که این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که ارتباط شرکت خود با رسانه‌ها را حفظ کنید.
  • نظرات آنلاین درباره شرکت شما: وقتی فردی به صورت آنلاین درباره شرکت و کسب و کار شما نظر بدهد، چه این نظر خوب باشد و جه بد، حرفه‌ای نیست که به آن پاسخ ندهید. برعکس، پاسخگویی‌های شما باعث می‌شود که برند شما انسانی‌تر به نظر برسد و با پاسخ دادن اعتبار خود را حفظ و افزایش دهید.
  • کامنت‌های دارای اینگیجمنت بالا بر روی وب‌سایت یا وبلاگ: همان کاری که شما در شبکه‌های اجتماعی برای پاسخ دادن به نظرات در پیش می‌گیرید، باید در مورد نظرات وب‌سایت و وبلاگ نیز انجام دهید و به این ترتیب میزان تعامل کاربر با وب‌سایت خود را افزایش دهید.

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا به یک روش بازاریابی اشاره دارد که در آن شما در هر مرحله از سفر خریدار مشتری مشتاق را جذب می‌کنید و با او تعامل خواهید داشت. شما می‌توانید از هر روش بازاریابی دیجیتال ذکر شده در بالا، در طول یک استراتژی بازاریابی درونگرا استفاده کنید تا تجربه مشتری را به بهترین تجربه تبدیل کنید. در اینجا چند نمونه کلاسیک از بازاریابی درونگرا در مقابل بازاریابی سنتی آورده شده است:

  • وبلاگ نویسی در مقابل تبلیغات پاپ آپ
  • بازاریابی ویدیویی در مقابل تبلیغات تجاری
  • ارسال ایمیل برای مخاطبان خاص به جای ارسال ایمیل اسپم

 

لایتک دوره جامع دیجیتال مارکتینگ کاملا کاربردی و مهارتی را برگزار می کند و درصورتی که می خواهید این دوره جامع و کامل را شرکت نمایید از طریق لینک ثبت نام اقدام نمایید:

لینک ثبت نام دوره دیجیتال مارکتینگ: دوره جامع کاربردی - مهارتی دیجیتال مارکتینگ​

 

مقاله قبلی: مزایا و معایب پایتون، بررسی دقیق این زبان برنامه نویسی کاربردی

 

وب سایت: http://www.laitec.ir

مشاوره رایگان و ثبت نام: 66013455-021

تلفن همراه: 7603991-0919

اینستاگرام: instagram.com/laitec.ir

تلگرام: t.me/laitecparavid

آدرس کانال لایتک در پیام رسان های داخلی (بله، ایتا، آی گپ، روبیکا): @laitecir

 

#لایتک #دیجیتال #مارکتینگ #دیجیتال_مارکتینگ #بازاریابی #بازاریابی_دیجیتال 

#laitec #digital #marketing #digital_marketing