ما را دنبال کنید:
image

دپارتمان توسعه بازی (Game Development)

توسعه بازی به فرآیند طراحی، برنامه‌نویسی، و ساخت بازی‌های ویدیویی گفته می‌شود. 

در اینجا جدولی از دوره های توسعه بازی (Game Development) ارائه داده ایم:

این فرآیند معمولاً شامل مراحل مختلفی است که به طور کلی به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • ایده‌پردازی و طراحی: این مرحله شامل ساختن مفاهیم اولیه بازی است. در اینجا شما داستان بازی، گیم‌پلی (شیوه بازی کردن)، شخصیت‌ها و محیط‌ها رو طراحی می‌کنید.
  • برنامه‌نویسی: در این مرحله برنامه‌نویسان بازی کدنویسی می‌کنند تا گیم‌پلی و ویژگی‌های بازی به درستی عمل کنند. از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مثل C++، C# یا Python استفاده می‌شود و از موتورهای بازی‌سازی مانند Unity یا Unreal Engine برای ساخت بازی بهره گرفته می‌شود.
  • گرافیک و هنر: طراحی گرافیک، انیمیشن‌ها، و جلوه‌های بصری بازی بخش مهمی از توسعه بازی است. هنرمندان گرافیک مدل‌ها، تکسچرها و پس‌زمینه‌ها را طراحی می‌کنند.
  • آزمایش و بهینه‌سازی: پس از ساخت بخش‌های مختلف بازی، تیم توسعه باید بازی را تست کند تا مشکلاتی مانند باگ‌ها یا مشکلات گیم‌پلی شناسایی و اصلاح شوند.
  • انتشار و پشتیبانی: بعد از اتمام بازی، تیم توسعه آن را منتشر کرده و به‌روزرسانی‌ها و پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهد.

راجع به طراحی بازی و برنامه‌نویسی بازی توضیحاتی خدمتتون ارائه میدهم :


1. طراحی بازی (Game Design) طراحی بازی به عنوان نقشه‌ای برای بازی شما عمل می‌کند. در این مرحله، شما تصمیم می‌گیرید که بازی چگونه خواهد بود و چه تجربه‌ای به بازیکن ارائه خواهد داد. در اینجا چند بخش اصلی طراحی بازی وجود داره:


الف) گیم‌پلی (Gameplay): گیم‌پلی اساساً نحوه‌ی تعامل بازیکن با بازی رو مشخص می‌کنه. باید تصمیم بگیرید:
نوع بازی چی باشه؟ (مثلاً اکشن، ماجراجویی، استراتژی)مکانیک‌های بازی چی هستند؟ (برای مثال، چطور بازیکن در بازی حرکت می‌کنه یا چطور مبارزات یا معماها رو حل می‌کنه)سطح سختی بازی چطور باشه؟هدف بازی چی باشه؟

ب) داستان (Storytelling): بازی‌ها معمولاً داستان‌هایی دارند که باعث می‌شوند بازیکنان به تجربه‌شون ادامه بدن. طراحی داستان به شکل خطی یا غیرخطی می‌تواند یکی از ویژگی‌های بازی شما باشد. باید به شخصیت‌ها، دنیای بازی، دیالوگ‌ها و اتفاقاتی که در طول بازی می‌افتند فکر کنید.


ج) هنر و گرافیک (Art & Graphics): چه سبکی از گرافیک برای بازی شما مناسب است؟ گرافیک می‌تواند 2D یا 3D باشد. طراحی شخصیت‌ها، محیط‌ها، و جلوه‌های بصری برای جذب بازیکن‌ها حیاتی هستند. طراحی بازی باید با مفهوم کلی بازی همخوانی داشته باشه.


د) صدا و موسیقی (Sound & Music): موسیقی و افکت‌های صوتی هم نقش بسیار مهمی در تجربه بازیکن دارند. آنها می‌توانند هیجان، ترس، شادی و احساسات مختلف رو منتقل کنند.


2. برنامه‌نویسی بازی (Game Programming): حالا که طراحی کلی بازی رو داریم، وقتشه به برنامه‌نویسی بپردازیم. این مرحله شامل کدنویسی بازی به منظور ایجاد مکانیک‌ها، سیستم‌ها و ویژگی‌های مختلف است. برای این کار باید با زبان‌های برنامه‌نویسی و موتورهای بازی‌سازی آشنا باشی.
 

الف) زبان‌های برنامه‌نویسی:

  • ++C: یکی از رایج‌ترین زبان‌ها برای برنامه‌نویسی بازی‌های پیچیده است، خصوصاً بازی‌هایی که با موتور Unreal Engine ساخته می‌شوند.
  • #C: برای توسعه بازی‌ها با Unity معمولاً از #C استفاده می‌شود. این زبان برای بازی‌سازان تازه‌کار تا حرفه‌ای‌ها عالی است.
  • Python: بیشتر برای پروتوتایپ‌ها و بازی‌های ساده استفاده می‌شود.

ب) موتورهای بازی‌سازی: موتور بازی‌سازی ابزاری است که ساخت بازی‌ها را راحت‌تر می‌کند. به شما این امکان را می‌دهد تا تمرکز بیشتری روی طراحی و کدنویسی بازی داشته باشید.

  • Unity: یکی از محبوب‌ترین موتورهای بازی‌سازی است که از زبان C# استفاده می‌کند. Unity برای ساخت بازی‌های 2D و 3D عالیه و جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان دارد.
  • Unreal Engine: این موتور بیشتر برای بازی‌های 3D پیشرفته و گرافیک‌های بالا مناسب است. از زبان C++ استفاده می‌کند، ولی برای کسانی که به کدنویسی علاقه ندارند، محیط Blueprint نیز وجود دارد که از طریق آن می‌توان بدون کدنویسی بازی ساخت.
  • Godot: یک موتور متن‌باز است که برای ساخت بازی‌های 2D و 3D مناسب است. زبان برنامه‌نویسی اصلی آن GDScript است که شباهت زیادی به Python دارد.
  • مکانیک‌های بازی: برنامه‌نویس بازی باید مکانیک‌های مختلف بازی را پیاده‌سازی کند. مثلاً: نحوه حرکت بازیکنمبارزاتتعامل با اشیاءسیستم امتیازدهی و پاداش‌ها

ج) هوش مصنوعی (AI):در بسیاری از بازی‌ها، دشمنان یا دیگر شخصیت‌های غیرقابل کنترل نیاز به هوش مصنوعی دارند تا به صورت خودکار عمل کنند. این شامل پیاده‌سازی الگوریتم‌هایی برای تصمیم‌گیری، حرکت و واکنش به محیط بازی می‌شود.
ه) فیلم‌برداری و انیمیشن (Animation):حرکت‌های شخصیت‌ها و اشیاء به کمک انیمیشن‌ها ایجاد می‌شوند. انیمیشن‌ها می‌توانند بر اساس زمان‌بندی یا بر اساس تعامل با دنیای بازی تغییر کنند.


3. آزمایش و بهینه‌سازی (Testing & Optimization): بعد از اینکه بازی ساخته شد، مهمه که بازی رو تست کنید. در این مرحله باید به:

  • باگ‌ها: شناسایی و اصلاح خطاهای برنامه‌نویسی
  • عملکرد بازی: بهینه‌سازی کد برای اجرا در سیستم‌های مختلف
  • تعامل با بازیکن: بررسی اینکه آیا گیم‌پلی جذاب است یا نه توجه کنید.

4. منابع برای یادگیری:

  • کتاب‌ها: کتاب‌های طراحی بازی (مثلاً The Art of Game Design توسط Jesse Schell) یا برنامه‌نویسی بازی (مثل Game Programming Patterns).
  • دوره‌ها: دوره‌های آنلاین مانند Coursera، Udemy، و Pluralsight.
  • مستندات موتورهای بازی: Unity و Unreal Engine هرکدام مستندات فوق‌العاده‌ای دارند که می‌تونید از اونها استفاده کنید.

 

وب سایت: http://www.laitec.ir

مشاوره رایگان و ثبت نام: 66013455-021

تلفن همراه: 7603991-0919

اینستاگرام: instagram.com/laitec.ir

تلگرام: t.me/laitecparavid

آدرس کانال لایتک در پیام رسان های داخلی (بله، ایتا، آی گپ، روبیکا): @laitecir

 

#پایتون #زبان_برنامه_نویسی #برنامه_نویسی #فریم_ورک #دوره_پایتون #زبان #لایتک #شریف #دوره_برنامه_نویسی #توسعه #توسعه_بازی #بازی

#game #game_development #development