ما را دنبال کنید:

CMS یعنی چی و به چه دردی میخوره ؟

CMS یعنی چی و به چه دردی میخوره ؟
تا به حال شده که بخواید یک سایت رو راه اندازی کنید ولی دانش برنامه نویسی برای پیاده سازی اون رو نداشته باشید ؟ CMS ها این مشکل رو برای شما حل کردند. سیستم های مدیریت محتوا یا همون CMS ها نرم افزار هایی هستند که روی سرور شما قرار میگیرند و انجام یه سری کار ها رو برای شما تا حد خیلی زیادی آسون میکنند.
مثلا میتونید با نصب کردن یک CMS مطالب یا محصولاتی رو برای فروش بزارید، تعدادی نویسنده با سطح های دسترسی متفاوت تعیین کنید و شاید از همه جذاب تر، قالب های مختلفی رو برای سایتتون استفاده کنید.
کار کردن با این سیستم ها بسیار ساده و آسان هست ، طوری که اگر اصلا برنامه نویسی بلد نباشید هم بتونید خیلی ساده با سیستم کار کنید و کار هاتون رو انجام بدید.
CMS ها انواع مختلفی دارند ، روی پلتفرم های مختلف و با اهداف و منظور های مختلف.
مثلا Drupal و Wordpress روی PHP و Liferay و OpenCMS روی پلتفرم Java و خیلی های دیگه.
محبوب ترین توی دنیای CMS ها، سیستم Wordpress هست که سایت های بسیار زیادی هم از این سیستم استفاده می کنند.
استفاده کردن از CMS ها خوب ، یا بد ؟؟
جواب این سوال کاملا بستگی به این داره که شما چه کار هایی بخواید انجام بدید. مسلما اگر بخواید سیستم رو خیلی شخصی سازی کنید این امکان رو ندارید و به مشکل می خورید. یا عیب دیگه استفاده از این سیستم ها این هست که بدون یک قالب شخصی سازی شده و منحصر به فرد سایت شما هم میشه شبیه خیخلی از سایت های دیگه که دارن از CMS استفاده می کنند.
پس با این تفاسیر به این نتیجه می رسیم که استفاده کردن از این سیستم ها برای همه جا ، مناسب نیست.
یادمون باشه که هیچ وقت برای هیچ کدوم از CMS ها از لفظ های کیفی مثل "WP امنیتش کمه ..." یا "سرعتش پایینه ..." یا "سئو فلان سیستم خوب نیست" استفاده نمی کنیم. چون اگر هر کدوم از این سیستم ها مشکلات این شکلی داشتند هیچکس اونا رو جلو نمی برد و پروژه شون خیلی وقت پیش کنسل میشد.
از اونجا که مهم ترین مرحله تو استفاده از هر کدوم از این سیستم ها طراحی قالب و شکل و شمایل ظاهری  و یا یک افزونه برای بهبود کارایی های اون هست ، ما توی یک کارگاه 10 ساعته که همزمان به صورت آنلاین و حضوری برگزار میشه، یک قالب خیلی ساده رو از 0 تا 100 طراحی و روی سیستم وردپرس پیاده سازی می کنیم.