ما را دنبال کنید:

Front-End Developer یعنی چی و به چه کسانی Front-End Developer می گویند؟!

توی هر وبسایت یا اپلیکیشن موبایل یا ... هر چیزی که روی صفحه برای شما قابل مشاهده هست، چه تجربه خوبی به شما بده و چه تجربه بد و سختی، محصول یک Front-end Developer هست. یک سایت موفق سایتی هست که توی هر دو بخش Back-End و Front-End بتونه خیلی خوب کارش رو انجام بده.
هرچیزی که توی یک اپلیکیشن قابل دیدن و حس کردن باشه میشه وظیفه Front-End. پس خیلی واضحه که بگیم خوب پیاده سازی این قسمت اگر از قسمت Back-End مهم تر نباشه، پس کمتر هم نیست. بخاطر همین هم هست که خیلی از سایت هایی که حتی سرویس خوبی ارائه میدن ولی ظاهر خوبی ندارند، نمی تونند به اندازه سایت های مشابه که همون سرویس ها رو ارائه میدن ولی با ظاهر خیلی بهتر و ساده تر ، موفق باشند. از این نمونه سایت ها و اپلیکیشن ها خیلی خیلی زیاد هست.
UI/UX یک سایت بسیار از اهمیت بالایی برخوردار هست و شرکت های بزرگ و حتی کوچک افرادی رو فقط و فقط به همین منظور استخدام میکنند و پول خوبی هم بابتش پرداخت میکنند.
مبحث UI/UX شامل User Interface یعنی چیزی که کاربر میبینه و User Experience چیزی هست که کاربر از استفاده کردن از اون سایت ، حس میکنه. UX فقط شامل دنیای آی تی و کامپیوتر نمیشه و شامل هر چیزی که به طور روزمره باهاش سر و کار داریم میشه. مثلا تا حالا فکر کردید که چرا دستگیره در رو وقتی به پایین میکشید باز میشه و نه بالا ؟ یا تا حالا به این فکر کردید که چرا وقتی قفل گوشیتون رو باز میکنید صفحه رو از سمت چپ به راست می کشید ؟ تمام این جزئیات ریز و درشت قسمتی از کار UX هستند.
پیاده سازی یک UI با یک UX خوب، وظیفه اصلی یک Front-End Developer هست. از نظر فنی تمام این قسمت های مختلف با تکنولوژی هایی نظیر HTML , CSS , JavaScript انجام می شن. یادگیری این زبان ها خیلی ساده هست ولی استفاده درست و استاندارد از اونا هست که سختش میکنه.
توی مجموعه لایتک ما دو تا دوره وب داریم که تو دوره وب 1 بیشتر بحث Front-End رو مطرح می کنیم و با نحوه پیاده سازی انواع صفحات وب آشنا میشیم.