ما را دنبال کنید:

مقاله آشنایی با مدیریت پایگاه داده‌ها در سیستم اوراکل

مقدمه

مفهوم پایگاه داده­‌ها برای ساماندهی پردازش داده‌­ها در سیستم‌های اطلاعاتی ایجاد شده ‌است. این مفهوم به همراه مفهوم سیستم‌ مدیریت پایگاه داده‌­ها که دسترسی موثر و کارا به داده‌ها را فراهم می‌کند، رشد کرده ‌است. اولین سیستم­‌های مدیریت پایگاه داده‌­ها در دهه 1960 گسترش یافت. گرچه ابتدا مدل­‌های داده‌ه­ای مختلفی برای پایگاه داده‌­ها مطرح شد، در نهایت مدل رابطه‌ه­ای به دلیل امکان پردازش آسان داده­‌ها فراگیر شد. در اوایل دهه 70 اولین نسخه تجاری پایگاه داده­‌های رابطه‌­ای توسط شرکت اوراکل عرضه شد که هم اکنون نیز این شرکت با ارائه امکانات جدید از پیشگامان سیستم­‌های پایگاه داده در دنیا است. از مزایای سیستم اوراکل پردازش بهینه داده‌­ها با وجود میزان بالای کاربران همزمان است.

متخصصین سیستم اوراکل در صنایع مختلف در حوزه توسعه سیستم­‌های کامپیوتری و پردازش داده‌­ها فعالیت می­‌کنند. بیشتر آنها در شرکت­‌هایی با پایگاه داده‌­های بزرگ مانند بیم‌ه­ها و بان‌ک­ها با حجم بالای تراکنش مشتریان کار می­‌کنند. برخی دیگر مسئول پایگاه داده­‌های شرکت­‌های کوچکتر هستند. با وابسته شدن هرچه بیشتر مراکز خصوصی، دولتی و سازمان­‌ها در ایران به تکنولوژی پایگاه داده‌­ها می توان انتظار داشت مشاغل مرتبط با این حوزه که یکی از مهمترین آنها متخصص حوزه اوراکل است، نیز توسعه یابد.

در سال­‌های اخیر میزان استخدام مدیران پایگاه داده‌­ها در امریکا و استرالیا به میزان ۱۵ درصد رشد داشته است. در حالی که سایر مشاغل حدود 10 درصد رشد داشته‌­اند. متوسط درآمد سالیانه مدیران پایگاه داده‌­ها در امریکا 77.000 دلار و در استرالیا 72.000 دلار بوده است. اطلاعات نشان می­‌دهد، متخصص پایگاه داده‌­ها که دارای تسلط بر سیستم‌­های کاراتر و دارای تخصص و تجارب بیشتری باشند، از درآمدهای بالاتری برخوردارند.

  1. مسئولیت­‌ها و وظایف

متخصص (ویا مدیر) پایگاه داده اوراکل دارای دانش تخصصی در حوزه­‌های طراحی، توسعه و نگهداری پایگاه داده‌ها است. به طور کلی، مدیر پایگاه داده‌­ها شرایط را برای دسترسی آسان و امن کاربران و برنامه­‌ها به داده‌­ها فراهم می­کند. اغلب مدیران پایگاه داده برای فهمیدن نیازهای داده‌ایسازمان و برنامه ریزی برای رسیدن به آن با مدیریت همکاری می­کنند. به عنوان مثال، در صورت عدم وجود پایگاه داده کارآمد، امکان ثبت و پردازش تراکنش‌های بانکی و تلفن­‌های همراه در اندازه­‌های فعلی غیر قابل تصور است. در ادامه به وظایف اصلی مدیر پایگاه داده‌­ها اشاره می­کنیم: 

  1. اطمینان از تناسب پایگاه داده‌­ها با نیازهای اطلاعاتی – در بسیاری از پروژه های نرم افزاری یکی از ارکان اصلی پروژه، طراحی و توسعه پایگاه داده متناسب با اهداف آن پروژه است که متناسب با نیازهای اعلام شده و سایر داده­های سازمان باشد. متخصصین پایگاه داده‌­ها مسئول درستی و قابل اعتماد بودن داده­ ها نیز هستند و برای این منظور ارتباط نزدیک و مداومی با تیم طراحی و توسعه نرم افزار دارند.
  2. مدیریت تغییرات در پایگاه داده‌ها –  با توجه به تغییر و توسعه نیاز سازمان ها در طول زمان و از سوی دیگر ورود فناوری های جدید نرم افزاری، ساختار پایگاه داده‌ها با همکاری متخصصین پایگاه داده ­ها بروز می­گردد.
  3. اطمینان از کارایی پایگاه داده‌ها – با توجه به حجم داده­ها و میزان تراکنش­های پایگاه داده باید کارایی آن توسط مدیر پایگاه داده­ ها تضمین گردد.
  4. امنیت دسترسی­‌ها – امنیت یکی از مهمترین مسایل در توسعه و نگهداری پایگاه داده‌ها است. مدیر پایگاه داده‌ها معیارهای امنیتی را تعیین و بر سطح دسترسی‌های کاربران کنترل دارد. مدیر پایگاه داده­ها با کنترل مداوم سطح دسترسی کاربران و نظارت بر عملیات آنها از دسترسی غیر مجاز به اطلاعات و ایجاد مشکل و خرابکاری احتمالی جلوگیری می­کند. به عنوان مثال در پایگاه داده‌های بانک‌­ها، اطلاعات کاملی از مشتریان، حساب­های بانکی و تراکنش­های آنها (مقدار برداشت و یا واریز وجه) ثبت و نگهداری می شود. این وظیفه مدیر پایگاه داده ها است که از دسترسی مجاز افراد و برنامه‌­ها به اطلاعات اطمینان یابد.
  5. ترمیم پایگاداده‌­ها- یک جنبه مهم از امنیت، محافظت از پایگاه داده‌ها در برابر خرابی داده­‌ها است. یکی از روش­های حفظ داده‌­های موجود در پایگاه داده‌ها، تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده‌ها و نگهداری آن در محلی دیگر است که در صورت نیاز و خراب شدن یا از دست رفتن پایگاه داده اصلی، امکان استفاده از آن میسر باشد. برای این منظور در دوره های زمانی مشخص از پایگاه داده‌هانسخه پشتیبان تهیه می­شود. درصورت خرابی رسانه ذخیره سازی، نفوذ هکرها و یا ... مدیر پایگاه داده‌ها نسخه پشتیبان را بازیابی و پایگاه داده‌ها را ترمیم می­نماید.

 

  1. نحوه کسب دانش و مهارت

دانش تخصصی در حیطه پایگاه داده‌ها و سیستم مدیریت پایگاه داده مورد استفاده در ورود به مشاغل پایگاه داده‌ها اهمیت زیادی دارد. شرکت اوراکل نیز مانند سایر شرکت­های عرضه کننده سیستم­های مدیریت پایگاه داده­ها اقدام به تدوین سرفصل­های آموزشی و برگزاری دوره‌های تخصصی در این زمینه نموده است که در صورت قبولی در آزمون مربوطه، دانشجویان مدرک معتبر بین المللی نیز دریافت می کنند. برای مثال، گواهی نامهOCA  (Oracle Certified Associate) و OCP (Oracle Certified Professional) توسط شرکت اوراکل و نمایندگان قانونی این شرکت در سرتاسر دنیا به متخصصین پایگاه داده اوراکل اعطاء می­گردد.

داشتن تخصص بالا و مدارک بین المللی، فرصت های شغلی و بازار کار گسترده­تری را پیش روی متقاضیان شغل مدیریت پایگاه داده­ ها قرار می­دهد. همچنین امکان کار در خارج از کشور نیز برای آنها تسهیل می‌گردد. با دریافت مدارک تخصصی سیستم مدیریت پایگاه داده‌های اوراکل، در هر کجای دنیا می­توان شغل پر درآمدی به دست آورد. زیرا سیستم اوراکل از سیستم­‌های متداول کسب و کارهای بزرگ در سراسر جهان است. در ایران نیز برخی موسسات آموزشی اقدام به برگزاری دوره‌­های اوراکل با سرفصل‌­های آموزشی استاندارد نموده‌اند که امکان شرکت در آزمون‌های بین­المللی را برای دانشجویان فراهم می­کند. از مجموعه دوره­‌های آموزشی استاندارد شرکت اوراکل، گذراندن دوره­‌های زیر به ترتیب پیشنهاد می‌­گردد:

  • Oracle Database: SQL and PL/SQL Fundamentals

این دوره به وظایف I و II در بخش قبل مرتبط است.

 

  • Oracle Database 12c: Administration Workshop

این دوره به وظایف III و IV در بخش قبل مرتبط است.

 

  • Oracle Database 12c: Backup and Recovery Workshop

این دوره به وظیفه V در بخش قبل مرتبط است.

 

نگارنده: دکتر شهرام سلامی