ما را دنبال کنید:

بازار کار ASP.NET

 

مقدمه

امروزه زبان های برنامه نویسی متعددی وجود دارند که مدیران پروژه ها بر حسب نیاز نرم افزار و امکاناتی که خود نیاز دارند، برای توسعه نرم افزار انتخاب می کنند. در این مقاله قصد داریم به طور کلی بازار کار زبان های مطرح برنامه نویسی در حوزه وب را با یکدیگر مقایسه کنیم. لازم به ذکر است در این مقاله قصد نداریم به صورت جزئی زبان ها را بررسی کنیم بلکه پیش فرض بر این است که شما با زبان های برنامه نویسی آشنایی دارید.

دو نکته مهم در این حوزه وجود دارد ، اول اینکه میزان علاقه و شور و شوق شما، نقش بسزایی در پیشرفت کاری شما در حوزه مربوطه دارد و دوم اینکه با توجه به اینکه اصول و قالب اصلی در تمام برنامه نویسی ها تقریبا شبیه به هم هستند، شما با یادگیری یک زبان تا حد زیادی راهتان را برای یادگیری زبان دوم هموار کرده اید. البته نیازی به یادگیری تمام زبان های برنامه نویسی نیست و کار منطقی ای هم بحساب نمی آید ولی برای شما این امکان را فراهم می کند که در صورتی خواستید حوزه برنامه نویسیتان را تغییر دهید، با سرعت بیشتر و آمادگی بهتری این انتقال را داشته باشید.

Asp.net چیست؟

مخفف کلمه Active Server Pages است و یک محصول منحصر به فرد برای شرکت مایکروسافت به حساب می آید، این زبان برنامه نویسی اکنون منسوخ شده است و جای خود را به ASP.NET داده است. در واقع ASP.NET یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک تکنولوژی توسعه وب با استفاده از دات نت است، شما می توانید با C# یا F# یا زبان های برنامه نویسی دیگر دات نت ASP.NET بنویسید اما با توجه با اینکه شما به عنوان یک زبان بیشتر با این محصول آشنا هستید ما از ASP.NET به عنوان یک زبان برنامه نویسی یاد می کنیم. ASP.NET بخشی از .NET Framework  است و در زمان کدنویسی برنامه ها می توانید به کلاسهای این چارچوب دسترسی داشته باشید. بیشتر شرکت های و سازمان های بزرگ برای نرم افزارهای تحت وب خود از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند. برنامه نویسان برای ساخت سایت‌ها و برنامه‌های وب پویا وسرویس‌های وب پویا وسرویس‌های Web XML از آن استفاده کنند. نرم افزاری که بیشترین هماهنگی با این زبان برنامه نویسی را دارد به عنوان Microsoft Visual Studio شناخته می شود که در واقع محیط برنامه نویسی مایکروسافت محسوب می شود. در این نرم افزار قابلیت های بسیار زیادی برای برنامه نویسی بصورت پیشفرض قرار گرفته اند همچنین ماژول های آماده و محیطی ساده و رابط کاربری آسان برنامه نویسی را برای برنامه نویسان لذت بخش می کند. وب سروری که با این زبان برنامه نویسی هماهنگ است صرفا وب سرور شرکت مایکروسافت که همان IIS است می باشد همچنین پایگاه داده های زیادی در این نوع زبان برنامه نویسی از جمله Microsoft SQL Server استفاده می شود.  

بازار کار

دو معیار برای سنجش بازار کار وجود دارد یکی سایتهای خارجی و دیگری بازار ایران، اگر نگاهی ساده به سایتهای کاریابی خارجی داشته باشید خواهید دید که هم برای برنامه نویسان PHP و هم برای ASP.NET موقعیتهای شغلی وجود دارد اما نکته قابل توجه حقوق بالاتر و همچنین شرکتهای معتبری هستند که برای استخدام  برنامه نویسان ASP.NET آگهی داده اند.

شاید سوال پیش آید که چرا با وجود برخی برتریهای ASP.NET همچنان تعداد زیادی برنامه نویس PHP و نرم افزارهای تحت وب با این زبان نوشته می شود. یکی از مهمترین دلایل آن همانطور که قبلا اشاره شد ارزانی کار با ترکیب PHP و لینوکس است که به آن اختصارا LAMP گفته می شود. اجرا و طراحی یک وب در بستر ویندوز با در نظرگرفتن هزینه لایسنس ویندوز سرور، SQL Server و محیط توسعه Visual Studio در قیاس با ارزانی و حتی رایگان بودن سیستم عامل لینوکس و MYSql و Open Sourse بودن محیطهای توسعه PHP دلیل مهمی برای انتخاب ترکیب PHP و لینوکس بخصوص برای برنامه نویسان مستقل در خارج از کشور است. اما قاعدتا در مورد پروژه ای بزرگ و شرکتهای بزرگ نرم افزاری این هزینه ها آنقدر قابل توجه نیست و بنابراین این شرکتها استفاده از پلاتفرمهای حرفه ای تر مانند JAVA و دات نت را انتخاب می کنند.

یکی از خصوصیات PHP کدباز یا Open Source بودن آن است که  توسط طرفداران PHP به عنوان یک مزیب به شمار می رود. این قضیه این امیدواری را ایجاد میکند که PHP با عدم پشتیبانی در آینده مواجه نخواهد بود و به روند رو به توسعه خود ادامه خواهد داد اما از طرفی با نگاه واقعگرایانه خواهیم دید که مفسر اصلی و برخی از مهمترین ابزارهای PHP توسط یک شرکت خاص (Zend )عرضه می شود و در عین حال مایکروسافت توانسته پیشرفت قابل توجهی در مقایسه در ابزارها و بسترهای توسعه نرم افزار خود ایجاد کند.همچنین نکته ای که برای فارسی زبانان قابل توجه است پشتیبانی ذاتی دات نت از یونی کد و رشته های  فارسی است. در PHP اگرچه ارسال یا دریافت اطلاعات فارسی امکان پذیر است اما در واقع خود PHP درک درستی از آن ندارد و این قضیه در زمان کار پیچیده با رشته ها مشخص تر است.

کدامیک را انتخاب کنیم؟

به هیچ عنوان بصورت کلی نمی توان گفت کدام خوب یا بد است، برای تعیین خوبی یا بدی چیزی بایستی شما دارای ملاک یا فاکتور باشید در غیر اینصورت مقایسه یا انتخاب شما غیرفنی و از روی تعصب خواهد بود. در خصوص انتخاب زبان برنامه نویسی هم همینطور است، شما بایستی بدانید ملاک های شما برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی وب چیست؟ صرفا به دلیل اینکه فردی بگوید زبان برنامه نویسی PHP بهتر است زیرا وی برنامه نویس PHP است و یا بر عکس برای برنامه نویسان ASP.NET ، شما نباید انتخاب انجام دهید. بنابراین مقایسه و انتخابی درست است که بر اساس ملاک و فاکتور و بدور از تعصب باشد. تکنولوژی مورد استفاده، سادگی کار یا سهولت کاربری، وابستگی به Platform ، امنیت، سرعت و کارایی در اجرا، ابزارها و رابط های کاربری، سرعت توسعه، منابع آموزشی و یادگیری، پشتیبانی، بازار کار، هزینه و بحث بهینه سازی برای موتورهای جستجو می تواند مهمترین ملاک ها برای تعیین برتری یک زبان برنامه نویسی تحت وب باشد.

به طور کلی انتخاب یک ابزار یا بستر توسعه نرم افزار (یا وب سایت) همانطور که گفته شد بایستی براساس نیاز نرم افزار یا وب سایت باشد. اگر قرار است پروژه ای بزرگ با استفاده ازمتدها و ابزارهای مهندسی نرم افزار پیاده سازی شود و هزینه اجرا ارجحیت نخست نیست شاید  ASP.NET گزینه بهتری باشد. در عین حال فکر میکنم دانشجویان و مهندسان نرم افزار ایرانی با توجه به بازار خوبی که در خارج از کشور و همچنین ایران وجود دارد و اینکه یادگیری دات نت فقط پیاده سازی صفحات وب نیست و امروز یکی از رایجترین ابزارهای توسعه نرم افزارهای تحت ویندوز است یادگیری دات نت را به عنوان یک گزینه مهم بایستی مد نظر داشته باشند.

 

منبع:

  • https://cyberidesign.ir
  • http://www.silverage.co