ما را دنبال کنید:

مزایای استفاده از روتر میکروتیک در شبکه

روتر میکروتیک شما را قادر میسازد تا در کم ترین زمان ممکن بتوانید کلیه سرویس های شبکه را پیاده سازی کنید. سیستم عامل این دستکاه Router OS میباشد که به سادگی بر روی دستگاه روتر نصب شده و قابل تنظیم است و همچنین برای اکثر سناریوهای شبکه قابلیت انعطاف زیادی دارد.کمپانی میکروتیک در حال حاضر یکی از برترین کمپانی های است که در زمینه ارائه خدمات شبکه فعالیت میکند و مشتریان این شرکت کمپانی های چون HP , Motorola , Siemens , Nasa و ...  میباشد. در مقایسه با دستگاه های دیگر نصب و پیاده سازی این روتر بسیار کم هزینه میباشد بطوریکه شما به راحتی میتوانید یک شبکه وایرلس و کابلی بسیار خوب داشته باشید و همچنین کارمندان این شبکه ها را کنترل کنید.    

در مجموع خدمات این روتر هوشمند به شرح زیر میباشد :

  1. رابطه کاربری بسیار حرفه ای و همچنین کاربرپسند

میکروتیک در واقع یک آچار فرانسه و ابزار حرفه ای برای کنترل و مدیریت شبکه میباشد.با استفاده از رابط کاربری آن به سادگی میتوانیم در کمترین زمان ممکن یک شبکه کاملا حرفه ای طراحی کنیم.

     2.راه اندازی پهنای باند اینترنت یک سازمان (Internet Sharing) و کنترل ترافیک شبکه (Queue)

در این روش اینترنت از طریق این روتر در شبکه به اشتراک گذاشته میشود که به طرز باورنکردنی سرعت دسترسی به اینترنت را زیاد میکند.قطعا استفاده از روتر میکروتیک به جای مودم های ADSL پیشنهاد میشود

     3.به اشتراک گذاری چندین پهنای باند (Load Balancing)

با استفاده از اکثر روتربردهای میکروتیک ما میتوانیم تا 4 پهنای باند را در شبکه به اشتراک بگذاریم.برای این مسئله مکانیزم های متفاوتی وجود دارد به عنوان مثال میتوانیم تعریف کنیم که اگر یک پهنای باند قطع شد بصورت اتوماتیک از پهنای باند دوم به افراد اینترنت داده شود.

    4.کنترل سطح دسترسی افراد به اینترنت (Firewall)

همانطور میدانید وظیفه اصلی Firewall کنترل ترافیک ورودی و خروجی از شبکه میباشد.میکروتیک با استفاده از برنامه Firewall خود میتواند در سطح لایه 2 و 3 شبکه عملیات Filtering را انجام دهد.این به این معناست که به راحتی میتوانیم بر اساس مفاهیم IP Address و Mac Address اعمال محدودیت کنیم مثلا بگوییم IP 192.168.10.2 دسترسی به اینترنت نداشته و فقط IP 192.168.10.3 دسترسی به اینترنت داشه باشد.

   

     5.ارتباط شعب سازمان با استفاده از تکنیک های وایرلس ، vpn ، MPLS و ...

یکی از تکنیک های فوق العاده برای ارتباط شعب یک سازمان استفاده از بستر شبکه های بیسیم (Wireless) میباشد. تخصص اصلی کمپانی میکروتیک در زمینه وایرلس بوده و در سال های اخیر جایگزین بسیار خوبی برای دستگاه های گران قیمت قدیمی شده است.به عنوان مثال ما میتواینم با استفاده از روتربردهای وایرلس میکروتیک اینترنت را از دفتر مرکزی به شعب دیگر انتقال داده و در هزینه اجاره پهنای باند برای شعب دیگر صرفه جویی کنیم.

     6.دسترسی از راه دور به سازمان با استفاده از تکنیک های NAT و VPN

با استفاده از این تکنیک ها میتوانیم از خارج از محیط سازمان خودمان به منابع داخلی شبکه مانند سرورها،روترهاو دستگاه های دیگر مثل دوربین های تحت شبکه متصل شده و آنها را کنترل کنیم.همچنین به راحتی از هر جای دنیا میتوانیم از راه دور فایل های خودمان را جا به جا کنیم.در روتر میکروتیک پیاده سازی این تکنینک ها نسبت به رقبای خود بسیار ساده تر میباشد.

      7.راه اندازی سرویس های HotSpot ،Proxy و Radius

با استفاده از این روش ها میتوانیم برای دسترسی به شبکه محدودیت زمانی و حجمی در نظر بگیریم.به عنوان مثال در روش HotSpot ابتدا افراد به شبکه وصل شده و سپس از آنها برای برقراری ارتباط با اینترنت نام کاربری و کلمه عبور پرسیده میشود.این روش بهترین مدل استفاده از اینترت در هتل ها،فرودگاه ها،رستوران ها و برج های مسکونی میباشد.

      8.تبدیل چندین شبکه به یک شبکه (Bridging)

این روش در میکروتیک بسیار حرفه ای و فوق العاده است.به این شکل که ما شبکه کابلی داخل سازمان و همچنین شبکه وایرلس را میتوانیم با سرعت بسیار بالا متصل کرده و از تنظیمات کمتری برای هر کدام استفاده کنیم.همچنین از این تکنیک برای ارتباط شعب سازمان هم استفاده میشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با لینک دوره‌های میکروتیک مراجعه نمایید.

دوره Mikrotik MTCNA

Mikrotik Advanced Packدوره