ما را دنبال کنید:

سئو به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

سئو به چه معناست؟

برای درک آنچه که SEO واقعا به معنی آن است، بیایید سخن را قطع کنیم و به تصویر زیر نگاه کنیم:

کیفیت ترافیک، شما می‌توانید همه بازدید کنندگان در جهان را جذب کنید، اما اگر گوگل به آن‌ها بگوید که شما فروشنده لوازم اپل هستید در صورتی که شما کشاورزی هستید که به دنبال فروش سیب‌های خود است، این ترافیک نیست درد سر است. شما باید بازدید کنندگانی را جذب کنید که واقعا محصولات مورد نظر شما را طلب می‌کنند.

مقدار ترافیک، هنگامی که شما افراد مناسب را از طریق صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) جذب کنید، ترافیک بیشتر نتیجه بهتری هم دارد.

نتایج ارگانیک، تبلیغات بخش مهمی از بسیاری از SERPs را تشکیل می دهند. ترافیک ارگانیک هر ترافیکی است که شما مجبور نیستید برای آن پول پرداخت کنید.

ترافیک جستجوی ارگانیک به طور خاص هر ترافیک بدون پرداخت که از SERPs می‌آید.

SEO چگونه کار می‌کند؟

شما ممکن است از یک موتور جستجو به عنوان یک وب سایت بازدید کنید که به یک سوال (یا صحبت کردن) یک سوال در جعبه و Google، یاهو، بینگ یا هر موتور جستجو دیگری که با استفاده از جادویی پاسخ می دهد با لیست طولانی لینک‌ها به صفحات وب که به طور بالقوه می‌تواند به سوال شما پاسخ دهد.

درست است. اما آیا تا به حال متوجه شده اید که چه چیزی در پشت این فهرست جادویی پیوندها قرار دارد؟

اینجا جایی است که متوجه می‌شوید موتور جستجو چگونه کار می‌کند: گوگل (یا هر موتور جستجو که از آن استفاده می‌کنید) دارای یک خزنده است که خارج می شود و اطلاعاتی را در مورد تمام محتوایی که می توانند در اینترنت پیدا کنند جمع آوری می‌کند. خزنده ها همه ی داده‌های صفر ویکی را به منظور ایجاد یک شاخص به موتور جستجو می برند. این شاخص سپس توسط یک الگوریتم تغذیه می شود که تلاش می کند تمام داده ها را با جستجوی شما مطابقت دهد.

عوامل بسیاری در الگوریتم‌های موتور جستجو بکار می‌آیند.

 

این همه SE (موتور جستجوگر) از SEO است.

حرف O از SEO به معنی بهینه سازی، قسمتی از کار است که باعث می‌شود محتوای تولید شده شما در سایت تازه‌ تاسیس‌تان توسط موتورهای جستجو دیده شده و شاخص‌گذاری شوند.

بهینه سازی می تواند انواع مختلفی داشته باشد. مهم‌ترین مسئله این است که عناوین و توضیحات صفحه‌های شما به خوبی نوشته و تنظیم شوند به طوری که تاثیر موثری در لینک‌سازی داخلی و خارجی شما داشته باشند.

 

آموزش SEO

این بخش از سایت ما به شما کمک می‌کند تا درباره جستجوگرها یاد بگیرید. اگر شما در موضوع سئو تازه وارد هستید پس از همان ابتدا شروع کنید و راهنمای مبتدیان را برای جستجوگرها بخوانید. اگر به یک موضوع خاص نیاز دارید، نیز مقالات بسیار پیشرفته‌ای در سایت برای شما وجود دارد.

 

تاریخچه سئو

از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی که نخستین موتورهای جستجو اقدام به فهرست کردن وب نخستین کردند، مدیران وب سایت‌ها و تولیدکنندگان محتوا، شروع به بهینه‌سازی سایت‌ها برای موتورهای جستجو نمودند. در ابتدا تمام کارهایی که مدیران وب سایت‌ها باید انجام می‌دادند، ارسال آدرس صفحه به موتورهای مختلفی که یک «عنکبوت» جهت «خزش» آن صفحه می‌فرستادند، استخراج لینک‌های صفحه به سایر صفحات از درون صفحه، و بازگرداندن اطلاعات یافت شده در صفحه جهت ایندکس شدن بود. فرایند به این صورت است که عنکبوت موتور جستجو، یک صفحه را دانلود و آن را در سرور موتور جستجو ذخیره می‌کند و یک برنامه دیگر موسوم به ایندکس‌کننده، اطلاعات مختلفی را دربارهٔ صفحه استخراج می‌کند؛ اطلاعاتی از قبیل واژه‌های موجود و محل قرارگیری آن‌ها در صفحه، و نیز وزن خاص واژه‌های بخصوص، و تمام لینک‌های موجود در صفحه، که سپس جهت خزش در زمانی دیگر، در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیران سایت‌ها شروع به بازشناسی ارزش رتبه بالای سایت خود و در دید قرار گرفتن آن در نتایج موتورهای جستجو نمودند که این امر، فرصتی را برای هکرهای غیر مخرب و مخرب شاغل در بخش بهینه‌سازی موتور جستجو مهیا کرد.

نسخه‌های اولیه الگوریتم‌های جستجو به اطلاعات فراهم شده توسط مدیران وب سایت‌ها نظیر متا تگ واژه‌های کلیدی، یا فایل ایندکس موتورهای جستجو مانند ای‌ال‌آی‌وب اعتماد و اتکا می‌کردند. متاتگ‌ها یک راهنمایی برای محتوای هر صفحه فراهم می‌کنند. با این‌حال، استفاده از داده‌های متا در صفحات ایندکس، کمتر قابل اطمینان بود زیرا انتخاب واژگان در یک متاتگ توسط وب سایتها، بالقوه می‌تواند یک نمایش غیر دقیق از محتوای واقعی وب سایت باشد. داده‌های نادرست، ناقص و ناسازگار در متا تگ‌ها می‌تواند موجب رتبه‌بندی شدن صفحه برای جستجوهای غیر مرتبط گردد. تولیدکنندگان محتوای شبکه همچنین تعدادی از ویژگی‌های منبع اچ‌تی‌ام‌ال یک صفحه را دستکاری کردند تا رتبه صفحه را در موتورهای جستجو بهبود بدهند.

با تأکید بر عواملی مانند تراکم واژه کلیدی، که بطور انحصاری تحت کنترل مدیر وب سایت است، موتورهای جستجوی اولیه از سوء استفاده و دستکاری رتبه‌بندی رنج می‌بردند. به منظور ارائه نتایج بهتر به کاربران خود، موتورهای جستجو باید انطباق یافته و از نتایج صفحاتی اطمینان یابند که نتایج مرتبط تری دارند، نه نتایج مربوط به صفحاتی که نامربوط بوده و توسط مدیران شبکه بدون وجدان کاری و با استفاده از کلمات کلیدی متعدد پر شده‌اند. از آنجایی که موفقیت و محبوبیت یک موتور جستجو از طریق توانایی آن در تولید نتایج مرتبط تر در قبال هر جستجوی صورت گرفته مشخص می‌شود، کیفیت پایین یا نتایج نامرتبط می‌تواند سبب سوق دادن کاربران به منابع جستجوی دیگر شود. موتورهای جستجو با توسعه الگوریتمی رتبه‌بندی پیچیده‌تر به این عمل پاسخ دادند؛ که در آن عوامل بیشتری مورد توجه قرار می‌گیرند و دستکاری را برای مدیران شبکه، سخت‌تر می‌سازند. لری پیج و سرگئی برین دو دانشجوی فارق التحصیل دانشگاه استنفورد یک موتور جستجو موسوم به بک‌روب را توسعه دادند که جهت ارزیابی برجستگی صفحات وب، به یک الگوریتم ریاضیاتی تکیه داشت. عددی که توسط الگوریتم محاسبه می‌شد، یعنی «رتبه صفحه»، تابعی است از مقدار و قدرت لینک‌های ورودی. رتبه صفحه میزان یک صفحه معین را که توسط یک کاربر که به صورت تصادفی شبکه را جستجو می‌کند مورد دسترسی قرار گرفته، تخمین می‌زند و لینک‌های یک صفحه به صفحه دیگر را دنبال می‌کند. در واقع، این بدان معناست که برخی لینک‌ها از سایر لینک‌ها قوی تر بوده، رتبه صفحه بالاتر احتمال دیده شدن صفحه توسط وب گردهای تصادفی را افزایش می‌دهد.

 

نگارنده: سید علی حسینی

اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در دوره آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت کلیک کنید.

مدرس: مهندس سید علی حسینی

مدارک:

فوق لیسانس مهندسی کامپیوتر نرم‌افزار - 1392

دوره‌ها:

دوره‌های تخصصی کامپیوتر-شرکت داده پردازی

سیستم عامل، بانک اطلاعاتی و برنامه نویسی-دانشگاه علمی کاربردی داده ‌پردازی ایران

سئو-آموزشگاه منظومه شرق

دوره‌ها تخصصی لینوکس -سماتک

بانک اطلاعاتی، برنامه نویسی وب- مخابرات ایران

تجربیات حرفهایی شاخص اخیر:

  • مدیر سئو شرکت علی بابا  ۱۳۹۶
  • مدیر سئو و عضو تیم مدیریت دیجیتال مارکتینگ دیجی کالا  ۱۳۹۵

 

اگر هنوز در انتخاب این دوره مردد هستید، کافیست همین الان با لایتک تماس بگیرید و یک وقت مشاوره رایگان هماهنگ کنید.